MVK ZRt. - FVV villamosok - Már csak emlék |
Miskolc 2004. november 25-én búcsúzott a negyvenkét éven át az utcaképhez tartozó FVV villamosoktól. Ezen a napon az első 100-as pályaszámú és az utolsó 151-es pályaszámú kocsi együtt búcsúztatta a típust. Az első - még Budapesten gyártott - FVV kocsi 1963. október 3-án vizsgázott a városban, és ez a kocsi egyben a vidék első 1100-as típusú kocsija volt. Annak ellenére, hogy új építésű csuklós jármű volt, a XX. század elejének technikáját őrizte meg. Ezt a kocsit 1966-ig még további tíz hasonló jármű követte. 1969-től a járművek teljes gyártását a Debreceni Közlekedési Vállalat főműhelye vette át. Ezt követően a korlátozott, házilagos gyártási kapacitás miatt a csuklós járművek építési üteme a tervezettnél lassúbb volt. 1970-ben Debrecenben elkezdődött a kétoldalt öt ajtóval épített két irányú közlekedésre alkalmas csuklós kocsik gyártása. Az első ilyen jármű Miskolcra került és 140-es pályaszámmal 1970. szeptember 10-én állt forgalomba. Az időközben nagyon magasra emelkedett áruk miatt az FVV kocsikra a vidéki városok már nem tartottak igényt, ezért gyártásuk 1978-ban befejeződött. A beszerzések eredményeként 1977 nyarán Miskolcon valamennyi pótkocsis szerelvényt kivonták a forgalomból és ettől kezdve csak az 56 db. FVV típusú csuklós villamos alkotta az MKV villamos állományát. Ezt követően a városba csak az SGP kocsik beállításával tért vissza a pótkocsis közlekedés. Az FVV kocsik selejtezése 1982-ben kezdődött, az első három ajtós kocsit 1982 december 31-én törölték az állományból. A 100-as kocsit 1997-ben eredeti állapotának megfelelően felújították és azóta nosztalgia járműként közlekedik. A 151-es kocsi - az "utolsó" FVV villamos - 1973 áprilisában állt forgalomba és 31 éves szolgálata alatt több mint 1 500 000 kilométert futott. Az FVV kocsik a Tátrák érkezése és a Diósgyőrbe vezető villamos pálya felújítása után már csak a 2-es vonalon közlekedtek, de néha kijártak Diósgyőrbe is. A 147-es tízajtós kocsi Szentendrén van kiállítva, a kétirányú ötajtósokból - a 130 -139 pályaszámú kocsik - pedig egy sem maradt.
100 - Az "Első"
150
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
151 - az "Utolsó"
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
152
154
158
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
161
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
162
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
167
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
168
|
|
|
|||||||||
|
|
|
169
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
170
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
171
|
|
|
|||||||||
|
|
|
172
173
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
174