MVK ZRt. - FVV villamosok - Már csak emlék

Miskolc 2004. november 25-én búcsúzott a negyvenkét éven át az utcaképhez tartozó  FVV villamosoktól. Ezen a napon az első 100-as pályaszámú és az utolsó 151-es pályaszámú kocsi együtt búcsúztatta a típust. Az első - még Budapesten gyártott - FVV kocsi 1963. október 3-án vizsgázott a városban, és ez a kocsi egyben a vidék első 1100-as típusú kocsija volt. Annak ellenére, hogy új építésű csuklós jármű volt, a XX. század elejének technikáját őrizte meg. Ezt a kocsit 1966-ig még további tíz hasonló jármű követte. 1969-től a járművek teljes gyártását a Debreceni Közlekedési Vállalat főműhelye vette át. Ezt követően a korlátozott, házilagos gyártási kapacitás miatt a csuklós járművek építési üteme a tervezettnél lassúbb volt. 1970-ben Debrecenben elkezdődött a kétoldalt öt ajtóval épített két irányú közlekedésre alkalmas csuklós kocsik gyártása. Az első ilyen jármű Miskolcra került és 140-es pályaszámmal 1970. szeptember 10-én állt forgalomba. Az időközben nagyon magasra emelkedett áruk miatt az FVV kocsikra a vidéki városok már nem tartottak igényt, ezért gyártásuk 1978-ban befejeződött. A beszerzések eredményeként 1977 nyarán Miskolcon valamennyi pótkocsis szerelvényt kivonták a forgalomból és ettől kezdve csak az 56 db. FVV típusú csuklós villamos alkotta az MKV villamos állományát. Ezt követően a városba csak az SGP kocsik beállításával tért vissza a pótkocsis közlekedés. Az FVV kocsik selejtezése 1982-ben kezdődött, az első három ajtós kocsit 1982 december 31-én törölték az állományból. A 100-as kocsit 1997-ben eredeti állapotának megfelelően felújították és azóta nosztalgia járműként közlekedik. A 151-es kocsi - az "utolsó" FVV villamos - 1973 áprilisában állt forgalomba és 31 éves szolgálata alatt több mint 1 500 000 kilométert futott. Az FVV kocsik a Tátrák érkezése és a Diósgyőrbe vezető villamos pálya felújítása után már csak a 2-es vonalon közlekedtek, de néha kijártak Diósgyőrbe is. A 147-es tízajtós kocsi Szentendrén van kiállítva, a kétirányú ötajtósokból - a 130 -139 pályaszámú kocsik - pedig egy sem maradt.

 

100 - Az "Első"

2003. július 12.

A Szent Anna téren a Tiszai pályaudvar felé

2003. július 12.

A Szent Anna téren a Tiszai pályaudvar felé

2003. július 12.

A Szent Anna téren a Vasgyár irányába

2004. május 1.

A kocsi az összekötő vágányon a beállásra vár. Talán ez a nap nem igazán az MSZP-ről szólt

A kalauz munkahelye

Akkoriban a felszállás a hátsó ajtón történt és a kalauznál vették a jegyet.

A vezetőállás

A kapcsolószekrény

Sokunk kedvenc helye a "forgó"

A leszállás helye

beépített lépcsővilágítással

A gyártás és felújítás helyét és idejét jelző táblák

2004. június 19.

A Tiszai pályaudvar végállomáson

2004. június 19.

A "Fesztivál villamos" a Tiszai pályaudvar végállomásról indul

2004. június 19.

A kocsi a Nemzeti Színház elött

2004. november 25.

Az első az Újgyőri főtéren

2004. november 25.

Az utolsó forduló végén a két kocsi a Tiszai pályaudvar elött

2004. november 25.

Az MVK Rt. telephelyén

2005. június 25.

Az Operafesztivál zárónapján

Új!

 

150

2003. január

A kocsi a Vasgyár végállomáson

2003. december

A Városház téren a Tiszai pályaudvar felé

2004. május 12.

A Városház téren a vasgyár irányába

1973-2003: Harminc éves lettem

2004. június 6.

Miskolc Tiszai pályaudvar elött a 200-as Tátrával

Harminc év

151 - az "Utolsó"

2003. február

"Hoppá, rossz oldalon nyitottam!"

Így már jó, mehetünk!

1973-2003: Harmin éves lettem

2003. április

Az Újgyőri főtéren a Tiszai pályaudvar felé

2003. november 22.

A 205-ös Tátrával a Tiszai pályaudvar elött

2003. november

A Városház téren a vasgyár felé

2004. május 8.

Különjárati kocsiként

2004. május 16.

A Városház téren a Vasgyár felé

2004. november 25.

Az "utolsó" az Újgyőri főtéren

2004. november 25.

A diósgyőri végállomáson

2004. november 25.

A 206-os Tátrával

2004. november 25.

A Tiszai pályaudvar elött

2004. november 25.

A "hivatalos" program végén az MVK Rt. irodaháza elött

2004. november 25.

"Elöttem az utódom" - és ez sajnos egy használt osztrák kocsi!

2004. november 25.

Összeakadva az "elsővel"- Lehet Ő megmarad?

Ilyen kitűzőt viseltek a kocsivezetők

A 151-es fontosabb adatai

"Utosó forduló"

El kellet volna kérnem!

152

2003. január

A Vasgyár végállomáson, ma már az égi sineket koptatja

154

2003. január

A Vasgyár végállomáson, ő is a Villamos Menyországban rója köreit

158

2002. december

A kocsi a Vasgyár végállomáson

2003. november 30.

A Városház téren a Tiszai pályaudvar felé

2004. május 12.

Reklám nélkül a Városház téren

2004. június 6.

A kocsi Miskolc Tiszai pályaudvar elött

2004. július 24.

Naplemente után a Tiszai pályaudvar elött

2004. november 25.

Utolsó útján egyes volt - A kocsi az MVK Rt. telephelyén

161

2002. december

A Vasgyár végállomáson

2003. március

A Szent Anna téren az EU csatlakozásért

2003. nyara

Aztán "söröskocsi" lett belőle, a kocsi a Városház téren

2003. november 30.

Télen nem kell a sör, reklám nélkül a Városház téren

2004. május 16.

Ismét a Soproni Ászok a menő a Borsodi hazájában, a kocsi a Városház téren

162

2003. február

A Vasgyárban a végállomás elötti megállóban

2003. február

Vasgyár végállomáson

2003. március

A kocsi a Szent Anna téren

2003. december 23.

Zöldre vár a Bajcsi-Zsilinszky utcában

2003. december 23.

A Tiszai pályaudvar elött

2003. december 28

Úgy döntött nem megy tovább, segítségre vár a Gyula utcai megálló elött

Megérkezett a segítség,

felcsatolva a 209-es Tátrára

A 162-est a remízbe tolják

167

2003. január

A Vasgyár végállomáson

A kocsi utastere

2003. nyara

A Szent Anna téren a Vasgyár felé

2003. november

A kocsi a Városház téren

2003. december

A Vasgyár felé a Városház téren

2004. május 12.

A Tiszai pályaudvar irányába

2004. május 23.

A Bajcsi-Zsilinszky utcán kapaszkodik

2004. július 24.

Naplemente után a Tiszai pályaudvar végállomáson

2004. november 25.

Az öreg reklámhordozó kimustrált társaival

168

2003. január

A Vasgyár végállomáson

2004. május 12.

A kocsi a Városház téren a Vasgyár felé tart

2004. augusztus 1.

A Vasgyárból az Újgyőri főtér felé

Új!

169

2002. december

A Vasgyár végállomáson

2004. május 12.

Ugyanazzal a reklámmal a Városház téren

2004. június 19.

A kocsi a Tiszai pályaudvar elött

2004. augusztus 1.

A Győri-kapuban két megálló közt, ki irányban a 158-as kocsi

Új!

170

2003. január

A Vasgyár végállomáson

Ugyan ott, csak ez a kocsi másik vége

2003. nyara

A kocsi a Szent Anna téren

2004. június 7.

Miskolc Tiiszai pályaudar elött a megállóban

2004. augusztus 1.

Az Újgyőri főtéren

171

2002. december

A Vasgyár végállomáson, már ő sincs meg

2003. február

Reklám nélkül a Vasgyár végállomáson

2003. április

A kocsi az Újgyőri főtéren a Vasgyár felé

172

2003. nyara

A kocsi a Városház téren, már ő is az égi pályákon oktat

173

2002. december

A Vasgyár végállomáson

2003. november

A Városház téren a Tiszai pályaudvar felé

2004. május 2.

A Tiszai pályaudvar elött

2004. május 8.

Mára befejezte, a követő 213-as Tátra segítségével irány a komplex telep

2004. július 22.

Egyesnek táblázva az Újgyőri piac megállóban. A viszonylat jelző egyes fordított

174

2003. január

A Vasgyár végállomáson Westel kékben, ma már ez a kocsi sincs meg

2003. február -42,546 celsius

A kocsi az Újgyőri főtéren a Tiszai pályaudvar felé

vissza a villamosokhoz