Múzeum - Iparvasutak - Ózdi Iparvasút - Mozdonyok

LDH 650/400 AZ fogaskerekű mozdony

A nyersvas- és acéltermelés gyors ütemű növekedése  indokolttá tette a fogaskerekű pálya korszerűsítését. Ennek során a pálya átépítése és a második fogas pálya megépítése mellett 1964-ben kettő - A 027 és A 028 pályaszámú - majd 1967-ben még egy - A 029 pályaszámú - dízel-hidraulikus fogaskerekű mozdonyt vásároltak Ausztriából a keletkező folyékony kohósalaknak a  salakhányóra történő kiszállítására. A mozdonyok a fogas-pályán felfelé 12-15 km/óra, lefelé 5 km/óra sebességgel közlekedtek  és a 105 ezrelékes pályán 160 tonna terhelést biztonságosan megtudtak tartani. A mozdonyok üzemszerű terhelése a pályán felfelé 80 tonna, lefelé - a teher külön fékezése mellett - 120 tonna volt. Ezek a mozdonyok  napi 2000-2500 tonna kohó-, 400-500 tonna martinsalakot és mintegy 200 tonna technológiai szemetet szállítottak fel a fogas-pályán.

Az A 028 pályaszámú fogaskerekű mozdony a '80-as években   fotó:Lakos Rudolf

Ezeket a mozdonyokat és sok más társát megetették a kassai kohóval   fotó:Lakos Rudolf

Az LDH 650/400 AZ típusú mozdony leírása és műszaki adatai:

A mozdony hajtási rendszere adhéziós és fogaskerekű hajtásrendszerből állt. Az adhéziós hajtásrendszer hidraulikus hajtóműből, az irányváltóval egybeépített vakforgattyús hajtóműből és rudazatos tengelyhajtásból állt. A fogaskerekű hajtásrendszer hidraulikus hajtóműből és rudazatos tengelyhajtásból állt. A két hidraulikus hajtómű egy egységet képzett. A mozdony 856 kW teljesítményéből 612 kW az adhéziós üzem, 233 kW  a fogaskerekű üzem rendelkezésére állt. A mozdony elektro-pneumatikus vezérlésű volt. A mozdony adhéziós üzemben önműködő és nem önműködő légfékberendezéssel, valamint kézifékkel rendelkezett. Fogaskerekű üzemben a fékberendezés kiegészült a hidrodinamikus fékkel, a mellyel a legnagyobb vonóerőnek megfelelő fékező erő volt kifejthető. A mozdony egy sűrített levegővel üzemelő szalagfékkel is fel volt szerelve, amellyel a fogaskerekes kocsiban elhelyezett hajtóművet lehetett fékezni.

gyártó: Simmering-Graz-Pauker A.G. Wien
tipus: LDH 650/400 AZ
jelleg: fogaskerekű dízel-hidraulikus mozdony
nyomtáv: 1435 mm
szolgálati tömeg: 69,4 t
tengely nyomás: 17,35 t
legkisebb járható ívsugár adhéziós/fogas üzemben: 100m/180m
indító vonóerő adhéziós/fogas üzemben: 24000 kg/20000 kg
vonóerő 10 km/óra sebességnél: 21000 kg
engedélyezett legnagyobb sebesség adhéziós/fogas üzemben: 40/15 km/óra
fékberendezés: Hardy-Knorr nyomófék, hidrodinamikus kézifék
fékezett tengelyek száma: 4 adhéziós, 2 fogasdob

Forrás: Vass Tibor  Az Ózdi iparvasút története

Néhány kép az ÓKÜ egykor volt mozdonyairól

A kohók ellátását "meleg vonattal" végezték az egykori BÉM-ből
A 33-as számú 1950-ben a MÁVAG-ban gyártott 375 sorozatú gőzmozdony és az A25-015-68-as DVM 7 típusú dizelmozdony
Az ÓKÜ A25-015-68 pályaszámú DVM-7 típusú dizelmozdonya
Az ÓKÜ A25-015-68 pályaszámú DVM-7 típusú dizelmozdonya