1047 sorozatú kétáramnemű villamos mozdonyok |
A 470 (korábban 1047) sorozat a Siemens-Krauss Maffei által a MÁV részére szállított ES 64 U2-V4 típusú két áramnemű nagyteljesítményű villamos mozdony, amely - néhány az országra jellemző kivételtől eltekintve - azonos az ÖBB 1116 sorozatú mozdonyával. A mozdonyok beszerzésének elsődleges célja az ÖBB mozdonyok magyarországi futásteljesítményének kiegyenlítése, illetve a V63 100 sorozatú mozdonyok 140-160 km/óra sebességű üzemének kiváltása volt. A mozdonyok a MÁV, a GySEV villamosított vonalain és az ÖBB D2 osztályú, valamint a DB (Deutsche Bahn) villamosított fővonalain nemzetközi személy- és tehervonatok továbbítására alkalmasak. Belföldi forgalomban, elsősorban Budapest - Győr - Rajka, Budapest - Győr - Sopron vonalakon belföldi IC, nemzetközi és belföldi gyorsvonatokat továbbítanak. Jelenleg az 1047 sorozat a MÁV legjobban kihasznált mozdonysorozata. A MÁV mozdonyok nem rendelkeznek az LZB vonatbefolyásolóval, a mozdonyokba később az egységes európai ETCS beszerelését tervezik. A GySEV mozdonyokba az LZB beépítésre került.
A mozdony főbb adatai: | |||
tengelyelrendezés: | Bo' Bo' | névleges tartós teljesítmény: | 6400 kW |
hossza ütközők közt: | 19280 mm | rövid idejű teljesítmény: | 7000 kW* |
szolgálati tömeg: | 86 to | jármű-űrszelvény: | UIC 505-1 (SBB 01) |
áramnem: | 15000V/16,7Hz 25000V/50Hz | legkisebb járható ivsugár: | 100 m 5 km/h sebességgel |
sebesség: | 230 km/h (MÁV 1047: 160 km/h) |
* a rövid idejű teljesítmény öt percre vehető igénybe, majd tizenöt percig 6400 kW, majd ismét öt perc 7000 kW teljesítményű üzem következhet.
1047 0 MÁV
1047 001-1 | 1047 002-9 | 1047 003-7 | 1047 004-5 | 1047 005-2 | 1047 006-0 | 1047 007-8 | 1047 008-6 | 1047 009-4 | 1047 010-2 |
1047 5 GySEV
1047 501-0 | 1047 502-8 | 1047 503-6 | 1047 504-4 | 1047 505-1 |